Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Carina Flodström, Sales Director Retail, Unibake Sverige
Möt Carina Flodström, Sales Director Retail, Unibake Sverige - ”Det är i mötet mellan affärsdriv och människofokus som magin uppstår”
Om du skulle beskriva Lantmännen Unibake med tre ord – vilka skulle du välja och varför?
Jordnära, dels för kopplingen till lantbruket via Lantmännen, men även för att det är ett företag med genuina värderingar och en stark kultur. Man tar ansvar – både för människor och planeten.
Brödexperter – när jag började på Unibake blev jag direkt imponerad av den professionalism och expertis som genomsyrar hela organisationen. Vi har personal med över 30 års samlad kompetens inom branschen och bagerihantverk där vi har utvecklat en djup förståelse för både tradition och innovation.
Internationellt, eftersom vi finns i många länder och jobbar över gränser, men ändå lyckas behålla en stark lokal förankring. Det gör att man som medarbetare får både en global och en lokal känsla – vilket jag tycker är en styrka.
Vad var ditt första intryck av Lantmännen Unibake som arbetsgivare? Har det förändrats sedan dess?
Mitt första intryck av Lantmännen Unibake som arbetsgivare var att det är ett professionellt och välorganiserat företag med starka värderingar och tydligt ledarskap. Jag upplevde att det fanns en bra balans mellan affärsmässighet och omtanke – både för medarbetare och omvärlden. Mitt första intryckt har bara förstärkts och bekräftats – det som sticker ut är den genuina kultur som värnar om både affären och människorna.
Våra värderingar – öppenhet, helhetssyn och handlingskraft – vad betyder de för dig i din vardag som chef?
Öppenhet handlar om att skapa ett klimat där dialog, transparens och ärlighet är självklara. Jag upplever att jag är en autentisk ledare och vill att de som jobbar med mig eller under mig ska kunna vara sig själva. Jag vill att mina medarbetare ska känna att deras idéer och perspektiv är välkomna, oavsett roll eller bakgrund. Det skapar förtroende – och tillit är grunden för samarbete och utveckling.
Helhetssyn innebär att jag som ledare behöver kunna lyfta blicken och se till verksamhetens bästa, inte bara teamets eller mitt eget område. Det handlar också om att fatta beslut som är hållbara ur både ett affärs-, medarbetar- och miljöperspektiv. Jag vill vara en chef som bygger broar mellan funktioner, och som ser till att alla förstår hur deras arbete hänger ihop med det större målet.
Handlingskraft betyder att få saker att hända och inte fastna i diskussioner (gamla som nya) för länge – utan att våga ta beslut, våga driva förändring och visa vägen framåt. Jag tror på att agera snabbt när det behövs, och även på att vara tydlig och närvarande i mitt ledarskap.
Finns det något du känner dig särskilt stolt över när det gäller företaget eller ditt team?
Absolut – Jag upplever att jag är särskilt stolt över den enorma erfarenhet vi har samlat i teamet – tillsammans har vi över 30 års bransch och -kategorikunskap, vilket gör att vi snabbt kan förstå kundens behov och agera proaktivt. Jag har dessutom ett motiverat och säljdrivet team som hela tiden strävar efter att skapa värde på både kedjenivå och i butik, inte bara genom våra produkter utan också genom starka relationer och lösningsfokus.
Vad tycker du är det bästa eller roligaste med ditt jobb?
Det mest givande med mitt arbete på Unibake är att jag får vara med och driva hälsosamma resultat och kunna göra skillnad – både för våra kunder och för verksamheten. Men det som också ger mig energi är att få utveckla människor och se dem växa, både i sina roller och som individer. Det är i mötet mellan affärsdriv och människofokus som magin uppstår.
Vad inspirerar dig – i jobbet eller utanför?
I jobbet inspireras jag av ledare som lyckas kombinera affärsmässighet med ett starkt syfte – som inte bara fokuserar på resultat, utan också på att göra verklig skillnad för hållbarhet och samhället i stort.
Utanför jobbet inspireras jag av människor som har modet att lyssna inåt och följa sin egen väg – även när det innebär att gå mot strömmen. Det förutsätter både självinsikt och styrka, och det påminner mig om värdet av autenticitet och att stå upp för sina värderingar.
Hur ser en riktigt bra arbetsdag ut för dig?
En riktigt bra arbetsdag för mig är när teamet tillsammans lyckas landa affärer som inte bara stärker vår position på marknaden, utan också gör tydlig skillnad för vår verksamhet. Det är de där dagarna när samarbetet mellan funktionerna flyter, besluten sitter rätt och vi ser konkreta resultat av vårt arbete – både i siffror och i värde för kunden.
Vad är viktigast för dig i ditt ledarskap – och hur försöker du leva det i praktiken?
Jag använder ett ledord för mitt ledarskap som bottnar i det autentiska ledarskapet som jag tror på och det är ordet TRUE där T står för tillit och skapa stark teamkultur, R står för resultatfokus och att ha roligt tillsammans, U står för att våga utmana och utveckla både människor och företaget och sist men inte minst E står för att kunna leda och skapa energi och engagemang
Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka jobb hos oss?
Här får du inte bara jobba med fantastiska produkter och starka varumärken, utan också en arbetskultur med människor som verkligen bryr sig. Det är en arbetsplats där du får ta ansvar, växa och vara med och påverka på riktigt. För mig har det varit en resa fylld av lärande, skratt och stolthet – och jag känner varje dag att det vi tillsammans gör spelar roll!
Har du hittat någon favorit bland våra produkter än? Vad gör just den speciell för dig?
Självklart – vi har många fina produkter och för att vara ”rättvis” mellan de olika produktgrupperna har jag valt ut 4 personliga favoriter. Inom Korvbrödsbagarn är REAL hamburgerbröd min absoluta favorit för att den är så god, inom Hatting är det vår osötade rågbitar för att det är en favorit till frukost, inom bake-off matbröd så är min favorit vår klassiska surdegsfralla – otroligt god och fin i konsistensen sen sist men inte minst inom fikabröd måste jag ändå säga våra härliga cookies, som har blivit en riktig succé i butikerna.